mandag 23. juni 2008

Fika

Jeg er så glad i det svenske ordet "fika". Hver gang jeg leser det ordet på en svensk blogg eller i et interiørblad, får jeg en god følelse inni meg:) I dag har vi hatt vår egen lille fikapaus, med mandelsnurrer med marsipan! Siden det er st.hansaften tenkte jeg vi måtte ha noe ekstra godt å kose oss med til kvelds:)

Her ser dere to av kjøpene fra Sandefjord også, to te-lys-lykter i fattigmannssølv!



Mandelsnurrene var utrolig gode, men også veldig mettende. Mannen min spiste bare to, og det sier litt. Han som som regel tømmer brettet. Men kvelden er enda ung! Oppskriften fant jeg i et Hjemmet fra 2006, som lå på hytta til mamma. Det skulle bli 20 stk sto det, men jeg fikk 8... Kanskje jeg lagde dem litt store! Og jeg doblet fyllet forresten...:)

+

=

Mandelsnurrer med marsipan:
¤ 7,5 dl hvetemel
¤ 1/2 dl sukker
¤ 150 g kaldt smør
¤ 25 g gjær for søte deiger
¤ 3 dl kald melk
FYLL:
¤ 75 g marsipan
¤ 3/4 dl mandler
1 egg til pensling, melis til glasur.
¤ Ha mel og sukker i foodprocessor. Skjær smøret i terninger og legg det i. Smuldre det sammen. Rør gjæren ut i kald melk og rør i melblandingen.
¤ Ta deigen opp på melstrødd bord og la den hvile litt.
¤ Skjær marsipanen i biter og legg det i en foodprocessor sammen med mandlene. Kjør til det er finhakket.
¤ Kjevle deigen ut til et rektangel, ca 30x45 cm, og bre fyllet utover. Brett langsidene inn mot midten og kjevle lett ut.
¤ Skjær leiven i 2 cm brede remser og skjær dem nesten fra hverandre. Snurr remsene mot hverandre til knuter og sett dem på bakepapirkledd stekeplate. Fest endene under knuten.
¤ La dem heve under plast i ca 1 time eller i kjøleskap natten over.
¤ Pensle knutene to ganger med egg, da blir de ekstra blanke.
¤ Stekes midt i ovnen ved 225 grader i ca 10 min. Avkjøl på rist.
¤ Bre glasur over ved servering.






Jeg har også fått en kjempekoselig award av snille Aina, tusen takk! Skal gi den videre i neste innlegg!
ha en flott sankthansaften!

 

13 kommentarer:

Joanna sa...

Dei mandelsnurrane såg verkeleg gode ut. "Låner" oppskrifta di eg :O)

borghild sa...

Så deilige de snurrene så ut, spørs om jeg ikke må prøve meg, jeg også:-) Synes også alltid det blir færre boller enn det står i oppskrifta... Men vi kan jo ikke lage pingleboller heller:-) Og du, jeg er også glad i å sitte oppe på kveldene, ja... Mens mannen sover på sofaen:-) Når han er bortreist sitter jeg gjerne oppe til 0200, da kommer fornuften snikende og ber meg om å legge meg siden jeg er hjemme alene med barna og må opp igjen om få timer:-) Håper dere har hatt en kjempefin kveld, det ser sånn ut!:-) Stor klem fra meg:-)

Karoline sa...

nam!!! får vi ikke smake?? ser nydelig ut, og hvilken sjarmør du har!!! minner litt om min,lyslugget og lur i smil og blikk..;)
kjekt med oppskrift, Silje!
aner ikke ang ålborg, har ikke vært der på evigheter. så om du hører noe...;) gleder oss, men først frankrike:) herlig!
klem

Tonje Marie sa...

Dei såg kjempe gode ut! =) For en utruli søt gut du he =)

Hulda sa...

Nammis, disse så helt herlige ut!! Må prøves en dag. :) Fika er et koselig ord, syns mange svenske ord er det. Torp er et ord jeg syns er så fint. ;)

Veldig fint dekka bord. Du er så flink til det! Nydelig ting du har kjøpt deg.

Anita sa...

De så gode ut!! Vi koste oss her med et venne par i går!! Såå rolig! Men så koselig! Ferske reker og god drikke!! Idag har de to minste feber, så nå sover de og mor blogger;o) før seinvakt!! Skal få sendt kaninen før vi tar ferie; er bare litt treg om dagen!! I morgen skal den avgårde, jeg lover!! Har forresten store nettproblemer om dagen, men det går med et nødskrik! Butikker i P.?? Du som har så god smak, kan sikkert fortelle om noen?? Kjenner at jo mindre sommer vi har jo mere øker kjøpe lysten;o) Kos deg i dagene framover! Klemmer fra Anita

Kine sa...

Namnam,det så jo helt fortreffelig ut det der:) Ikke rart gutten koser seg med en sååå flink bake-mamma!Nydelige ting du rasket med deg fra turen:-)
Ha en flott tirsdag!!klæm

Krabat sa...

Jeg er helt enig med deg! Fika er et kjempekoselig ord. Jeg lærte det første gang da jeg studerte svensk språk og litteratur en sommer for ti år siden. Det ligger visst så mye i det ordet: hygge, kaffe, boller, en god prat m.m. De så kjempegode ut de bollene du lagde i går. Håper du koser deg med familien din i sommeren. Klem, Anne

Ann-Cathrin sa...

Så koselig å dekke og ordne for familien sin:) Og du gjør det jo så koselig! De så kjempegode ut! Gutten er bare vakker:)

Livy sa...

Heisann!
Ja fika er et koselig ord! Vi har endel svenske venner, og det er så koselig når de inviterer til riktig fika:-)

Tenk så artig om vi hadde møtt på hverandre i Sandefjord da!!!

De mandelsnurrene så himmelske ut altså! Også så herlig bilde av storebror:-)

Ønsker deg en riktig fin uke videre!
*klem*

Tove sa...

De så gode ut ja, har aldri smakt noe lignende. Men det hørtes utrolig godt ut. Mannen min eeeelsker marsipan så jeg må nok prøve meg på disse en gang ja:)

Og så mange flotte ting du har fått kjøpt deg. Det ser veldig koselig ut å spise hjemme hos deg altså:D

Stinesen sa...

Ja, de må jeg prøve! Så kjempe gode ut!

Ha en fin dag!

Ilse sa...

Hello,
I'm a belgian reader of your weblog. It's very nice. I would like to have the english translation of your recepie of Fika is that possible?

Thanks a lot!

Ilse