søndag 18. mai 2008

Rabarbragrøt

I dag har jeg laget rabarbragrøt, for første gang! Jeg elsker slike "husmorting", og gleder meg til hagen bugner av bær og frukt og vi kan lage gode ting av det. Rabarbraen i denne grøten kommer fra pappas hage, vi har vært på familiemiddag hos han og samboeren i dag. De bor i barndomshjemmet mitt, og det er så koselig å være der. Stor, flott hage med mye forskjellig! Fikk med meg mynte og gressløk med røtter, så her skal det plantes!


Rabarbragrøten ble veldig god, neste gang skal jeg ha litt mindre potetmel i bare.




Dette ble kveldsmaten til mannen og jeg i kveld. Det ble mye til overs også, så nå kan vi ha rabarbrasuppe til dessert i morgen.





Så lurer jeg på om noen kan hjelpe meg? Jeg har blitt skikkelig glad i hage og blomster, men så kan jeg jo så lite.. Til venstre er pelargonen jeg kjøpte en tid tilbake. Blomstene visnet, men bladene vokser og ser ut til å trives! Men hva skjer nå? Kommer det blomster igjen? (skjønner dere hvor clueless jeg er...) Til høyre er det rosmarin, kjøpt som frisk krydderurt i matbutikken. Kan den plantes ut, i krukke feks? Kunne tenkt meg en krukke full av urter.
Håper noen kan hjelpe meg med noen råd:)

Håper nasjonaldagen var vellykket for dere alle!
Vi hadde en flott dag, men litt preget av været ble den jo. Det var kaldt og regn, og ungene hakket nesten tenner stakkar. Ferdinand var så stolt i bunad, og fikk lekt masse med fetteren sin. Augusta hadde også på bunad, nyinnkjøpt for dagen. 99 kroner kostet den, og den er kjempefin!
¤
ønsker alle som er innom en flott, ny uke!

28 kommentarer:

Tussaluso sa...

Nam, rabarbragraut såg skikkelig godt ut. Trur eg må på torget ein dag og kjøpe meg ein bunt med rabarbra. Eg har og ein pelargonia i vinduet som blomstene har visnet på. Håper du får nokre gode råd angående denne. Kommer til å følge med her eg og. Måtte le når eg såg isbildet av vesle-snuppa di. Herlig.

prinsessa1976 sa...

Pelargoniaene skal ha gjødsel ca 1 gang i uka. Den skal vannes når jorda er tørr. Hvis du vanner for mye blir bladene gule og den blir stygg eller dør. Jeg fikk dem heller ikke til helt til jeg glemte dem bort litt ;O)

Trønderpia sa...

Så flink du er, rabarbragrøt er jo såå godt.
Her er den Gemalen som er rabarbrakokken, jeg bare spiser og nyter jeg :)

Blomstene kan jeg nok ikke hjelpe deg med, der er jeg helt håpløs.
Går for plastic fantastic jeg ;)

Nydelig lysestake med 17. maisløyfe på!

Ha en finfin søndagskveld! Klem

Lappesola sa...

Rosmarinen kan fint plantes ut, både i krukke og bed. Min har stått ute flere vintre (vi har milde vintre her vestpå) og trives godt.
Hilsen Lappesola

Livy sa...

Heisann!
Rabarbragrøt er nydelig altså! Ja det er stas å lage ting fra bunnen av synes jeg, gleder meg supermye til bærene blir modne da blir det plukking og sylting! Blomster kan jeg ikke hjelpe deg med for det kan jeg så lite om, men jeg skal følge med her så kanskje jeg får noen tips jeg også!

Ønsker deg en fin uke Silje!
*klem*

Lovise sa...

Å, det så godt ut. Artig at ungdommen lager sånne ting. Det er jammen ikke alle som gidder det, så jeg må si du er flink.
Foe et herlig bilde du viser av lillemor med is rundt munnen. Ser ut til at ho syns det var helt ok:)
Kos deg med rabarbraen du...

Anita sa...

Det så godt ut!! Og nostalgisk!!! Jeg ville nok ha satt pellisen ut kanskje med litt mere jord i større potte! Den kommer nok med blomster igjen, men dentrenger masse gjødsel, jeg gjødsler med fullgjødsel. Nesten hver gang jeg vanner! Rosmarinen kan også ut og gjerne plantes i kasse sammen med gressløken du fikk! Jeg pleier å ha en urtekasse stående på terassen, en gammel eplekasse! Så koselig og kjekt og ha den sånn innen rekkevidde! Nå skal jeg på jobb! ha en flott mandag! Klemmer fra meg!

Kine sa...

Ja du er virkelig en flink "husmor" hehe!!Den grøten så jo bare helt nydelig ut,mimrer fra barndommen jeg,da mormor lagde slik fra egen hage:) Det er bare å plante ut pelargoniaen det,så kommer det nye blomster!Og urter kan du godt ha i en stor krukke:)Ha en flott uke du også!klæm

Garden Angel sa...

Ser du har fått mange gode råd allerede ang. blomstene:)
Jeg har også en balje med urter ute på verandaen. Men det er lurt med god drenasje. Jeg borer som regel hull i bunnen på baljene, så vannet kan renne ut...Man kan også eller i tillegg ha grus i bunnen på balja. Da ligger ikke røttene i bløt og råtner.
Ellers vil urtene gjerne passes godt på og vannes regelmessig når de står ute i full sol!
Sitronmelisse er også fint å plante ut. De klarer seg veldig bra!
Grøten så nydelig ut! Flink husmor du!!! nam nam;)
Og duuuu....jeg ble inspirert til å lage de marsmellowsene på bursdagen til sønnen. Viser de på bloggen min og med link til deg:) Så vet du det;)Det var en fulltreffer blandt gutta!!!
Ha en fin dag!
Gooood klem(",)

Bo med barn sa...

Åh...rabarbragrøt så veldig godt ut! Har aldri laget det, men skal prøve iår. Har nemlig masse rabarbra i hagen. Jeg bor jo også i Porsgrunn, men det var ikke meg du så med røde gymmistøvler i toget altså:) Selv om jeg har røde gummistøvler.

Er litt nygjerrig på hvor du bor:) Jeg bor også litt landlig til, ved sjøen. Er innflytter, men stortrives!

Anitas hus sa...

Mmmmm...det så godt ut. Mange år siden sist jeg spiste det:O)
Ønsker deg en fin uke!

Smilla sa...

Pannekaker og rabarbrasuppe-middager på våren er et kjært bandomsminne...

Så koselig du ordner til for deg og din kjære!

Jeg fikk rabarbra i hagen i fjor, men den er foreløpig bare to små blader.... håper på neste sommer!

[morgrethe] sa...

Mmmmmm.... det så godt ut. Spørs om jeg må avlegge svigermor en visitt.... min rabarbra er død, så du forstår at jeg kan ikke svare deg på hage/plante-spørsmål.

Jeg må bare kommentere noe jeg leste om deg en eller annen plass her i blogglandia. "Skulle ønske Silje hadde 12 barn, med bursdag i hver sin måned, så vi kan følge med på planlegging og gjennomføring av alle de herlige selskapene dine." (ikke ordrett altså, fritt husket av meg.) Jeg må bare si meg enig! Jeg synes det var en veldig god ide..... så da ønsker jeg deg bare lykke til! Da blir det nok mange år før du får brukt bunaden din igjen;o)

Ann-Cathrin sa...

Rabarbragrøten så virkelig god ut:) Kan dessverre ikke hjelpe deg med hagestell...her er fingrene langt i fra grønne;)

StyggaLillaLoppan sa...

åhhh rabarberkrämen/gröten såg helt underbar ut och den var säkert jättegod !
Om pelargonen var en engelsk pelargon så är det svårt att få den att blomma igen...annars har du fått flera bra tips !!!massa gödselvattning när pellisen är torr och SOL.

hej hopp ha en störtskön vecka !

Huset i Hagen sa...

Å nå kom jeg på at jeg glemte å plukke med meg rabarbra når vi var på hytten! Så fine bilder du har knipset av rabarbraen. :0) Og det er jo sååå deilig! Vel overstått 17 mai feiring! :0)

Gerd, p, sa...

Den rabarbragrøten såg god ut,kjempe fin blogg.

tinemor sa...

Åh, rabarbragrøt er så godt!!
Med melk og sukker på!
MMMMMMMHHHHHHHH!!!!

Hulda sa...

Jeg kjøpte også en granium tidlig i vår som mistet knoppene, det var akkurat som de tørket inn. Jeg klippet av alle knopper. Etterpå lot jeg den stå til nye knopper dannet seg. Disse sprang ut og blomstene er kjempefine nå. Jeg vet jo ikke hva det kan komme av at det blir sånn, men en årsak kan være at blomstene er "drevet" for hardt, og at det var tidlig vårsesong da den først var i blomst.

Syns bildene dine er nydelige! Så gammeldagse og herlige. :) Vakkert porselen, og rabarbragrøt er kjempegodt!!

Ingrid sa...

Åhh.. så koselig med rabarbragrøt! Det er et godt barndomsminne for meg. Det har jeg også lyst til å lage! Jeg har planer om å lage en liten grønnsakshage i et hjørne av hagen.. med gressløk, rabarbra, peppemynte ol. Får se om det blir i år...
Jeg begynner å bli i bedre form endelig, så jeg er tilbake! :)

aase sa...

Rabarbragrøt er bare sommerens beste altså!! Gosj jeg har sikkert 50 planter og har ennå ikke laget en eneste en ting av de, skamme meg da altså......

Gosj,jeg burde hvis heller gi bort noen av disse plantene jeg tror jeg!!

Koselig å følge med i bloggen din, er her ofte selv om jeg er sløv og ikke hilser hver gang, unnskyld altså!!!

Anniche ♥ sa...

Åh , nå fikk jeg gode minner tilbake til min farmor :)
Hun laget alltid de deiligste rarbarbrasupper ...skjønner ikke hvorfor de ikke er mere brukt !!

Ser at du har fått de fleste råd ang. blomstene :)

klem A

borghild sa...

Så deilig det så ut med rabarbragrøt!! Både det, sviskegrøt og fruktgrøt er jo kjempegodt, men det er evigheter siden jeg spiste det... Vi spiser altfor lite dessert nå for tida, da vi var små hadde vi jo det ofte synes jeg...:-) Klem B:-)

Boligfryd sa...

Mmm.. så godt ut! Fine bilder også! Hyggelig å se at du er fornøyd med varene du fikk. Ha en fin uke :)

Miriam sa...

Åh, så deilig med rabarbragrøt. Minner meg om mormor.

Jeg skjønner meg heller ikke helt på disse plantevekstene så det er godt at noen tør å vise sin utvitenhet så vi andre som ikke har peiling også får noen tips ;)

Ha ei flott uke
Klems Miriam

Karoline sa...

dette var nydelige og nostalgiske bilder. stemning!
litt kaldt, me enda fint vær, helt utrolig, og nå er det masse varmt i vente og jeg er klar for å benke med ute igjen, jeg er bare så klar for sommer og sol! ikke lenge til ferie og jeg gleder meg vilt til frankrike og senere legoland ol også. snart begynner jeg på nedtelling.
kos deg videre, så blogges vi.
klem fra meg

Ingun sa...

For en utrolig koselig side!
Er helt rørt jeg, for et nydelig hus, nydelige barn, nydelig innredning.
Min mamma har også sansen for gamle tre møbler, og jeg har alltid syns det har vært så gammeldags. Men hvis en pynter litt om med friske farger slik som du, så er det helt nydelig.
Jeg skal helt klart ta med meg møbler som mamma har plasser på garasjen.
Men si meg? Hvor får du tak i sånne gamle ting? Kjøper du det? Arver det?
Nok en gang, utrolig koselig blogg. Denne skal legges til i mine favoritter med en gang:)
Hilsen Ingun, Kragerø.

Magny sa...

guri såååå deilig, noe av det beste eg vett...
min sønn på 15 lager seg rabarbragrøt i ny og ne, synest det også er så fanastisk...
så er det nostaligisk~~~
klem til deg for en koselig blogg...