mandag 28. april 2008

Mons, Marit og Maileg!

Viser litt bilder av noen av Maileg'ene her i huset. Dessverre er ingen av dem nye, kan nesten ikke huske sist noen nye kaniner flyttet inn her hos oss.. (til min store fortvilelse, men til min manns store glede...) Ingen av butikkene her jeg bor ser ut til å fornye Maileg-utvalget sitt, det er bare de samme, gamle. Og de har jeg jo.. Neste reise utenbys skal nok sette en slutt på Maileg-tørken...



Disse er litt "hage-maileg" for meg! Mangler bare en rive og en hekksaks..


Disse er litt mindre, og slapper av på en benk, også fra Maileg.


Nydelige detaljer, som alltid når det gjelder Maileg's ting.




Men denne boka er ny, eller dvs nykjøpt! Da jeg så boka på bloggen til Kavat, som dessverre har bloggepause, kjente jeg den igjen med èn gang, og minnene strømmet på! Boka om Mons og Marit leste vi nemlig masse i da jeg var hos dagmamma da jeg var liten. Etter å ha sett den igjen,ble jeg ble nesten desperat etter å få tak i boka selv. Jeg har lett på Finn.no, antikvariater og nettsider, men har jeg funnet den, har den allerede vært solgt. Men til slutt snudde lykken, og endelig er boka mi!
¤
Den representerer så mye av det jeg ønsker at mine barns oppvekst skal inneholde. Trygghet, tradisjoner og masse moro. Her lager Mons og Marit syltetøy med Maren, som de bor hos.
Det var gøy å se igjen krukkene på bildet, de er nemlig fra Rörstrand, og jeg samler på slike nå!

Også jul da.. Jeg elsker jo alt som har med jul å gjøre, og når jeg leste fortellingene om jul i boka, kom julestemningen for fullt. Jepp, jeg gleder meg til jul:)

Ellers må jeg fortelle at jeg har fått ny jobb! Halv nattstilling, foreløpig bare et vikariat da. Jeg begynner allerede i august, litt tidligere enn planlagt.. Men jeg har hatt lyst på denne jobben så lenge, så da får jeg heller ofre litt. Uansett får jeg mye fri heldigvis, så det blir en mild overgang. Jeg synes det er fordelen med å jobbe natt, at man har så mye fri. Jeg får tre uker fri på fire uker.. Og da kan jeg være den bolle-bakende mammaen i rutete forkle jeg drømmer om å være, og jeg har mulighet til å ha ungene litt hjemme i ukedagene. Jeg er nok litt den "gammeldagse" typen som gjerne vil at ungene skal bli møtt i døra med boller og kakao når de kommer hjem fra skolen en kald vinterdag.. Selvfølgelig synes jeg det er viktig å jobbe også, så kombinasjonen passer meg utmerket:)


HA EN FIN UKE!

22 kommentarer:

Grip dagen sa...

Jeg ble nyskjerrig da jeg så navnet mitt som tittel på innlegget...!
Jeg likte det du skrev om boka. Jeg er også himla glad i å formidle "det gamle" til mine barn.
Astrid Lindgrens historier står selfølgelig sterkt, men også bøker fra da jeg var liten.

Jeg har prioritert å gå hjemme med barna mine. Vi har hatt så mye flott sammen. Jeg har lært dem mine verdier, hatt dem med på ALT.
Vi har dratt på turer, jobba i hagen, laga mat, lest og kost oss med kreativ hobby.
Det er de mest verdifulle årene i mitt liv. Og jeg får igjen til fulle nå når de er større.
De er høflige, selvstendige, flinke og trygge på seg selv.

Lykke til med ny jobb.
-Og server dine barn boller og kakao og ei god bok.
TID er det fineste du kan gi dem!

Klem Marit

Livy sa...

Heisann Silje!
Gratulerer med ny jobb - og det høres jo helt perfekt ut å jobbe natt når du har så mye fri! Synes det høres så koselig ut med en bollebakende mamma i rutete forkle jeg!

Så mange flotte kaniner også da! Kjedelig at ikke butikkene kan ta inn noen nye! Slik er det her også, jeg har 2 stk og det er de samme som fortsatt sitter i butikken! Boken ser kjempekoselig ut, tror aldri jeg har lest den, men det skjønner jeg at jeg burde.

I morgen skal vi ha møte ang badet vårt med takstmann, flislegger og byggefirma, jeg er kjempespent på hva som blir utfallet.

Ønsker deg en super uke Silje!
*klem fra Livy*

Fjordheim sa...

Gratulerer med ny jobb. Flott at du har fått en jobb der du kan bruke mye tid hjemme. Tror også det er viktig at ungene har noen hjemme når de er små. Lykke til.
Ungene mine er store men setter fortsatt pris på hjemmebakte boller og annet godt som mor lager.
Kjenner den boka. Har den selv og brukte den mye i barnehagen da jeg jobbet der. Veldig koselig bok.
Ha en flott uke.

Emmeline sa...

Jeg ble også nysgjerrig da jeg så navnet til Marit sammen med Maileg kaninene i overskriften. Jeg la nemlig merke til at Marit hadde stoppet Prinsessa i å kjøpe en Maileg kanins som Prinsessa ønsket seg; Marit mente at det var UTROLIG ENKELT å sy en sånn selv. Hun er jo vant til å sy tynne lange ting, så for henne er det sikkert lett også:)
Koselig bok du har fått tak i, jeg har den nede i boden, og husker den veldig godt. Kjekk bok som følger årstidene. Håper du slipper å stå i GRØNN kjole når du sylter og safter til høsten. Hehehe...Heldekkende grønne kjoler bør ikke være en del av fremtidsplanene. Grattis med ny jobb!

Fru Fjeldhammer sa...

Gratulerer meg ny jobb!!

Den boken har jeg også, det er godt å ta med seg slikt videre til sine barn.

jaggu har du mange maileg.. stilig!

Klem

fru vims sa...

heisann.

ville bare stikke innom for å takke for oppskrifta!!!

21.20 i går var kakekjeksene ferdige :)

nam nam nam nam og atter nam!

min nye favoritt!


takk igjen! :)

klem

Anita sa...

så fine de mailegene er, elsker sånn detaljting, jeg!! Uff! har på nyhetene nå og der snakker de om den saken med faren og datteren!!! Grusomme greier! Har sendt deg en mail også, så god natt!!

Mari sa...

Hei :) Første gang jeg er inne på bloggen din. Grunnen til at jeg stoppet opp var innlegget ditt om boka med Mons og MArit. Jeg har nemlig en liten sønn som heter Mons :) Nå ble jeg helt besatt av tanken på å få tak i den boka.... ;) Ellers var det mange koselige bilder her inne, gjett om jeg fikk lyst på kaker??

Hilsen MAri :)

prinsesselinn sa...

Hei på deg i kveldingen...
Har laget kakene dine nå, og :
Nam nam nam...
tenker jentene på jobben blir fornøyd i morgen.
Takk for at du delte oppskriften din.
Jeg har linket til bloggen din i mitt siste innlegg , håper det er oki;-)

prinsesselinn sa...

Gratulerer med ny jobb forresten, glemte meg litt i kakegleden...
hehe

prinsessa1976 sa...

Slik en øverst maileg stod jeg å holdt på, på fredag og vurderte om jeg skulle kjøpe meg....de er nydelige:O)

borghild sa...

Maileg'ene dine er kjempefine! Jeg har også bestemt meg for at minstemor skal få en sånn av storebror til bursdagen, og siden barnehagen er stengt på fredag, tenkte jeg vi kunne ta turen til byen da, slik at storebror selv kan velge hvilken han vil gi...:-)
Og gratulerer så mye med ny jobb!! Det hørtes fantastisk ut med så mye fri, og jeg synes jo det ikke gjør noen ting å jobbe litt intenst en liten periode, når man vet man har så mye fri etterpå, nesten som ferie hver måned!:-)
Jeg skal selv begynne å jobbe neste uke, har ikke lyst i det hele tatt, stakkars minstemor;-), men jeg skal bare jobbe 60%, og så vet jeg jo det blir greit og komme seg ut igjen også...
Boka så også så koselig ut, og vekker gode minner fra barndommen:-) Ha en super dag! Klem B:-)

Lena sa...

Kaninene er jo kjempesøte:)
Har sydd en del Tilda kaniner, så jeg har en del rundtom i huset...
Pynter litt opp:)
Lykke til i ny jobb, det er travelt med småbarn, men inntekt er også greit å ha:)
Jobber selv 60 % og synes det holder for øyeblikket..
Ha en fin dag!

Hulda sa...

Den boka har jeg også, den er nydelig! :) Syns også at alle Elsa Beskows bøker er så fine.

Kjempesøte maileg kaniner. :)

Emmeline sa...

Nå ble jeg skikkelig glad for at du hadde det bladet som jeg snakket om i innlegget mitt i dag...

Inni der er det nemlig en reportasje om en dame ( lurer på om hun het Else-Hege, Hege-Hilda eller noe i den duren) Iallefall er den artikkelen en KLASSIKER som blir lest høyt hver sommer...

Bildene er vidunderlige, hun har det bare UTROLIG skjønt, men det de har skrevet om henne er bare FOR banalt. Hun orker ikke å spise av plasttallerker, hun liker ikke å ha oppvaskmaskin, hun dekker med damask og posrselen når som helst og hvor som helst. Faren hennes er baker, dette betyr at hun inviterer omtrent 20 stykker inn til middag hver dag. Etterpå vasker hun opp for hånd mens hun synger og er i harmoni med seg selv. I hagen har hun en gammel seng med en madrass som brukes som trampoline.. Else Hege eller hva det nå var igjen er så romantisk at hun helst vasker klærne sine i en bekk vil jeg tro...

Okey--nå tar jeg meg ut her, men stemmer ikke dette omtrent med det som står i artikkelen????
Jeg har nemlig dette bladet på hytten, og leser det kun hver sommer. OG irriterer meg over denne vannvittig lite troverdige historien...og så nyter jeg de fantastiske bildene...og irriterer meg littegrann til!! Nå er det sagt;)

Hobbyhuset-Merete sa...

Så skjønne mailegkaniner du har.. Fine å pynte med rundt i huset dei :o)
Åhh..den boka huskar eg frå bandommen min og :o) den ligg sikkert på loftet i barndomsheimen min..må heim og leite, trur eg!
Fin tirsdagskveld til deg, Silje!

Silje sa...

Gratulerer med en ny jobb, flott med en jobb en kan være mye hjemme med barna. Og være foreldre som er tilstede er den viktigste jobben en kan gjøre.

Og veldig søte kaniner, jo mer jeg ser på disse Maileg kaninene og møblene jo mer før jeg lyst og kjøpe slikt til jenten min. Hvem vet kanskje det kommer ett Maileg innleg fra meg snart.

Og koselig med bøker en selv har minner om. Jeg er så heldig og ha mangen av mine favorit bøker som barn enda. De lese for mine jenter.

Ha en kjempe fin kveld!!

Timotei sa...

Gratulerer med ny jobb! Høres ut som en lur løsning det der. Så får du jo vært mye sammen med barna også. Veldig artig å se Mons og Marit-boka igjen! Den var en stor favoritt hos meg også da jeg var lita. Foreldrene mine har den fortsatt. Skikkleig julestemning i kapittelet om vinteren ja!

Steinbokkjen ;o) sa...

Såååååååååååå hærle! Masse flott hos deg og fiiine bilde! Kooooz deg!
PS! og GRATULERA m ny jobb ;o)

Ann-Cathrin sa...

Gratulerer så mye med ny jobb!!
Nye eller gamle...Mailegene dine er nydelige:) Ha en super dag!

Grip dagen sa...

Hei igjen.
Du skriver at du vil bestille det første skiltet på Veslehuset.
Mener du det med grå skrift?
Jeg holder det reservert mens jeg venter på at du tar kontakt på
www.veslehuset@hotmail.com.

Snakkes der!
PS. Takk for hyggelig kommentar!
Klem Marit

♥ H@rmoni ♥ sa...

Kjempesøte kaniner! :O)
Fin uke til deg!