fredag 25. april 2008

Bakermester Harepus

I dag har ungene og jeg bare vært hjemme. Egentlig skulle vi besøke farmoren min, men da vi endelig hadde fått kledd på oss yttertøyet, og jeg hadde plassert ungene i bilsetene sine, og meg selv i førersetet, vridde jeg om nøkkelen og... ingenting... Batteriet var tomt! Så var det ut igjen, ringe farmor, legge Augusta i vogna, og Ferdinand og jeg tok en tur på lekeplassen. Etter en stund gikk vi inn igjen, og tok fram barnas beste bakebok!


Valget falt på "sprø sjokoladekaker",mmmmm:) Her er vi i gang med å blande det tørre. Mens jeg knipset bilder hadde Ferdinand tømt halve vaniljesukker-boksen i bakebollen.. Så da måtte jeg fiske det ut igjen:)
Og så skal vi ha egg oppi, sa jeg....

Og det ordnet Ferdinand greit:) Unger er skjønne. Hvordan kunne han vite at de måtte knuses først?:) Det mørke på egget og hånda til Ferdinand er sjokolade,og ikke skitt, som det kan se ut som:)
Å bake med en toåring er kanskje litt optimistisk, men jeg synes det er så koselig, og tror barna synes det er både gøy og lærerikt! Jeg lar han hjelpe til på sin måte, så får heller han selv og kjøkkenet se ut som det gjør etterpå:) Alt kan jo vaskes!




Det tørre og det våte mikses...

Og blir seende slik ut! Nam:)



Rullede sjokoladeboller dyppes i melis..


...og settes på stekebrettet!


-Er de ikke ferdige snart da???

Steketiden gikk fort, men etterpå skulle de HVILE i 15 min, lettere sagt enn gjort:)



Kakene ble kjempegode, smakte nesten litt som brownies:)




GOD HELG TIL DEG SOM ER INNOM!

27 kommentarer:

Smilla sa...

Åh...de så nydelig god ut..! :) God helg - må løpe å kjøpe meg en sjokolade etter dette kjenner jeg...

Mona. sa...

Næææ,for en herlig bakemester !!!! Ser jo såååå fornøyd ut,jo !! Og kakene så kjempegode ut......ikke rart det var kjiipt å vente i 15 minutter :O) Jeg pleier å bake boller med en nugatti-dæsj inni,og det faller VELDIG i smak hos naboungene...og så lurer de veldig på hvordan jeg klarer å lure nugattien inni.......hihiiiii :O) ikke så sunt kansje,men det får gå.......! Kos deg med dine,og ha ei flott helg ;O)

Fru Fjeldhammer sa...

Næh, det så utrolig godt ut!! Er det lov å spørre om oppskriften? I morgen skal storesøster har en overnattingsgjest og det kunne vært noe å servere disse småkakene deres...

Ha en fantastisk flott helg!

Lyst på livet! sa...

Legger du ut noen oppskrift på disse kekene eller??
De ser kjempegode ut! :-)

Nyt helgen!

Torunn

Ragnhild W sa...

Mmm, d så godt ut! Og for en skjønn liten tass du har! D e alltid sjarmeranes når ungan e m på bakinga, og som du sir; alt kan jo vaskes etterpå =) Ha en fin helg, og nok en gang: Takk for titten!

Solstad sa...

Å den boken har vi i barnehagen også ....og vi har blitt veldig fristet av bildene av disse kakene, men det har blitt med det. NÅ tror jeg jammen meg vi må prøve å bake dem for de ser helt nydelige ut. Og så koselig å bake med barna :))..nydelig bakermester!!
Tusen takk for flott gave fra deg, du er en knupp :)) Stor klem

Nyperosa sa...

Han så da virkelig
ut til å være en
kløpper til å bake,
den glade Harepusen din : )

Fin biledserie
du har laget til
oss som er på besøk.

God helg.

fru vims sa...

åhh, jeg henger meg med i jubelkoret her, vil gjerne ha oppskriften! ser supergode ut!!!

flink liten bakermester også ;)

god helg!!

Oslojente i Bergen sa...

Ingen tvil om at den bakeren hadde fått jobb hos meg! De så kjempe gode ut, tror jeg har boken, skal jammen se etter. Alt for å slippe å skrive oppgave...hihi...

Som lærer må jeg si at det ikke er noen tvil om at det er viktig å lage mat og bake med barna. Det verste som finnes er barn som ikke liker noe...og uoppdragne barn da...Tror det er en utrolig fin måte å tilbringe tid sammen med barna på!

Hobbyhuset-Merete sa...

Nammi..dei såg verkeleg gode ut!!! herlege bilder av bakaren og han ser fornøyd ut med resultatet ;o) Skjønn gut!
Ønsker eg ei fiiin helg :o)

borghild sa...

Du tar så fine bilder!! Jeg koser meg når jeg blar nedover, og så er det jo så gøy å se de små når de baker. Ikke alltid det går etter oppskrifta, men desto mer sjarmerende...:-)
Vi har også bakt i dag, men her ble det skolebrød og kanelboller, nam...
Ha en finfin helg! Klem B:-)

Fjordheim sa...

Så koselig å bake sammen med ungene. Mine vil ikke være med lenger. De kakene såg veldig gode ut. Kunne nok prøvd meg på å lage de. De store ungene mine blir nok med å spiser.
Ha en riktig god helg.

Anita sa...

Åh! Så koselig!! Og så godt det så ut!! Idag har jeg bakt kanelstenger, føøør de to store kom hjem og de har fått spise så mange de ville, skikkelig kos! Ikveld har vi vært og spist middag hos et vennepar, også kjempekoselig! Men siden det er fredag og Vetle er kveldstrøtt, ble det litt tidligere kveld enn vanligvis når vi er borte! Syns egentlig halv elleve er seint nok for han jeg! Ane holdt faktisk ut hun også, selv om hun har legge mulighet der så lekte de så flott at vi lot de små få være oppe! Ellers har jeg malt endel ting idag, og skal fortsette imorgen! Nei nå er det snart natta for meg også;o) ha en koselig helg! Klemmer fra Anita

LillaL sa...

For en koselig bildeserie:) Og resultatet så veeeldig godt ut, nam!
God helg:o)

Livy sa...

Åhh for en herlig bakemester! Det er bare så utrolig koselig å gjøre slike ting sammen med barna! Også så søt da han la eggene oppi - herlig altså!

Håper du får en super helg(og at mannen din får fikset bilen;-)) Jeg skal på scrappemesse(og på ikea) så jeg skal kose meg masse!

God helg!
*klem*

Annettenett sa...

Ååååh, så herlige bilder fra bakeseansen:) Ha oppi 2 egg ja...hihi....så søtt da! Såg skikkelig gode ut de kjeksene også!

Tulip sa...

Hei.
Så fin bildeserie om den lille bakeren!
Disse kakene så utrolig gode ut.. Tror jeg må skaffe meg den boka! Ungene her i huset elsker brownies lignende kaker, (og mor gjør det samme:)
Ser ut som dere har hatt en flott dag, tross flatt batteri på bilen!
ha en fin helg.
Hilsen tulip

Tove sa...

For en flott bildeserie:) Det så ut til at dere har hatt en flott dag. Og ja, unger uansett alder bør få delta i daglige gjøremål ( selv om baking kanskje ikke er så daglig..:) )

Og håper dere får fikset bilen snart da, håpløst når sånt skjer..

prinsessa1976 sa...

Ønsker deg og Bakemester Harepus en herlig lørdag....han kunne vel ikke kommet ned her å hjulpet meg litt med brødbaking i dag???

Lantlig charm sa...

Oj vad jag blev sugen nu på Choklad! mums! Trevlig helg på dig kram Johanna

Mia sa...

Oh, sååå herlige bilder! Og så bedårende med Ferdinand og eggene da... ikke lett for en toåring å vite at det kun er inneholdet i eggene som skal i deigen! Kakene så forresten utrolig gode ut!

Lene sa...

Hahahaha... Herlige Ferdinana!! Og jeg er jammen helt enig med han: Vaniliesukker er namminam ;) Og 15 minutters hvile på kakene før spising er litt vel i lengste laget :)

Sååå koselige bilder du legger ut, Silje :) Og gratulerer sååå mye med dagen til Ferdinan på etterskudd :)

Ha en strålende dag :)
Klem fra meg :)

Fru Fjeldhammer sa...

Tusen takk for oppskriften, vi skal prøve oss på den i morgen...

kos dere!!

Emmeline sa...

Du seiler opp til å bli en av de flinkeste fotografene her i Bloglandia Silje, og det sier ikke lite. Du tar kjempegode bilder--og bakermester Harepus bildene er som vanlig helt ubetalelige, som alltid. For en skjønning. Savner jo oppskriften jeg da;)

Jeg er på en liten bloggerunde ( eller den er vel egentlig ganske lang) for å takke for varmende ord på ettårsinnlegget mitt!! Tusen takk. Håper helgen din blir herlig;) Ha en fortsatt deilig lørdagskveld!!

MeyBiMe sa...

Ramlet plutselig inn på denne flotte bloggen her jeg.....
Herlig innlegg...og DEN sjarmerende bakeren!!! Dette så da riktig lekkert ut :-)
Kommer sikkert tilbake her ja...!

Smineset sa...

De kakene ser bare utrolig gode ut! Supert tips. Jeg får kanskje ta med min to-åring på baking i helga.

God helg! ;-)

*Hege* sa...

Åhh disse ser jo bare helt utrolig gode ut da:)Ligger oppskriften på siden her eller??? Fikk jammen lyst å prøve de jeg...