tirsdag 5. februar 2008

Kaker og kjole

Denne fantastiske iskaka hadde vi til dessert i dåpen,og den er like god som den er flott.. Det er krokanis med marsipantrekk. Søstra mi og jeg hadde samme i konfirmasjonene våre,og vi har spart på "prinsessa" på toppen helt til nå!


Stor marsipankake. Bare en brøkdel ble spist,selv om den var helt nydelig. Sånn blir det vel når man har middag,dessert og så kaker... Tror ingen gikk sultne fra selskapet.

Denne flotte sjokoladekaka hadde pappas samboer laget,og den var kjempegod. Jeg var så heldig å få hjelp til all mat og kaker,så det eneste vi trengte å tenke på var å ha huset i orden.


Ostekake fra min kjære søster. Den er en stor favoritt hos mannen min...

Siden det var så mye kaker igjen,ba vi naboene våre inn i går ettermiddag. Da var vi 15 stykker som spiste,og allikevel var det mer igjen da de gikk... Til slutt måtte vi bare kaste restene,selv om det er fælt det også.

Skulle tro vi var mette på kaker nå,men i dag har faktisk Ferdinand og jeg bakt fastelavensboller. Det var så rart at det hadde vært fastelavenssøndag og at vi ikke hadde spist boller.. Pluss at jeg ble ganske fristet av å besøke blogger med bilder av de nydeligste bakverk.. Jeg er vant til å lage boller med vaniljekrem inni til fastelaven,mens mannen min er vant til de "vanlige" med krem i midten. Derfor ble det begge deler.. Og NÅ er jeg mett....

Dette er kjolen Augusta ble døpt i. Den tilhører svigerfamilien min,og er 105 år gammel.
Ferdinand ble døpt i kjolen som er i min familie,og den er 99 år gammel. Det er flott å kunne bruke slike kjoler synes jeg,som har en historie.



Tusen takk for kommentarene dere skriver,jeg setter kjempestor pris på det, og prøver å svare så godt jeg kan!
Ha en fin kveld jenter:)

21 kommentarer:

Hulda sa...

Dette var virkelig noen flotte kaker! Prinsessekaka var jo helt nydelig! Så artig at dere har hatt den i konfiramsjonene deres, og så kan bruke den i dåpen nå. Veldig søt! Fikk lyst på kake nå. :) Dåpskjolen var flott!

borghild sa...

Så nydelig dåpskjole!! Og kjempegøy at den har så lang historie. Synes det er mye finere med kjoler i bomull enn i silke/sateng. Jeg ønsket også å bruke en nedarvet kjole på våre, men det fantes ingen på verken min eller min manns side. Når minstemor skulle døpes søkte jeg på nettet etter vintage dåpskjoler, men den jeg syntes var absolutt finest, var litt for skjør til å bli brukt, den egnet seg best til pynt. Så da bestilte jeg en ny fra USA. Bommet litt på lengden da, syntes den så så lang ut på bildet, men den var den ikke... Men var uansett veldig fornøyd, og minstemor var så fin, atte...
Klem B:-)

Livy sa...

For noen flotte kaker-kan tenke meg at alle sammen koste seg masse! Så stilig den iskaka var, veldig orginal og sikkert kjempegod! Ha en fiin uke videre!

Ann-Cathrin sa...

Flotte og fristende kaker:) Og for en nydelig dåpskjole!!! Jentene mine er også døpt i en kjole som hører til svigerfamilien min, deres oldefar var første som ble døpt i den. Kan tenke meg tulla de var vakker på dagen sin:)

Karoline sa...

for en vakker kjole. våre ble også døpt i gammel kjole, en i hver fra familiene våre. kosleig det!!!!
oij, det var mange kaker, har du kastet???? neida, det skjønner jeg faktisk. godt du har mange fine bilder av de ihvertfall.
gavebordet, er det neste innlegg?? hint, hint;)

Solstad sa...

mmmm her var det masse nydelig kaker, der skulle jeg ha vært ja ;))
Nydelig dåpskjole og flott pyntet bord !! Klem

Helene S sa...

Her har dere virkelig kost dere med god mat og herlige kaker.
Dåpskjolen var jo et kapitel for seg selv. Så vakker!! Må være gøy å ha slike klenodier i familien.

Lindas Hus.. sa...

Hei Silje!Såå mange lekre kaker.
Nydelig dåpskjole.Morro å døpe barna i en kjole med mange gode minner bak.Mine ble døpt i en kjole
som oldemor på farsiden har sydd.
Alle som har båret kjolen er brodert inn med navn og dato.
Snakker om å bake, ja i dag skal jeg bake grove rundstykker..
Ha det fint!Hilsen Linda:))

Garden Angel sa...

Nydeliiiige kaker..spesielt den flotte iskaka da:)
Så koselig med sånne gamle tradisjoner. Kjolen var vakker!
Ha en fin onsdag Silje!
Klem fra meg:)

Dinah sa...

For noen flotte kaker!De så nydelig ut!...mm.. ble veldig kakesugen jeg nå..! Prinsessekaken må jo være alle småpikers drøm!
Dåpskjolen var også nydelig. Er gøy når det er litt tradisjon og historie bak.
Ha en fin dag!

Silje sa...

så lyst jeg fikk på kake nå!! Å den Iskaka var bare nydelig!! Du har et kjemmpe fint hjem.

Hobbyhuset-Merete sa...

Nydeleg dåpskjole!! må vera ekstra stas når den er så gamal og har blitt brukt i mange generasjonar :o) den flotte kaka på det øverste bildet må vera noko av det flottaste eg har sett når det gjeld kaker!!!! Nesten synd å skjære i den.. ha ein fin onsdag!

Anita sa...

Såååå nydelige kaker, iskaken var jo sååå fin og med en liten porsjon histori blir den jo topp!!
Såå nydelig kjole og jammen litt av en luksus når dere har to familei kjoler som dere kan bruke!!! Dere må jo bare få flere barn snart så vi får se den som Ferdinand brukte også;o) Såå flink du er som setter igang og bake fastelavens boller etter fastelaven!!! mamma som gjør sånne ting som virkelig har verdi!!!!
Nå står symaskinen min på kjøkkenet og skal liksom virke, men jeg har ikke turt å prøve den ennå!! Har liksom ikke helt energi til å "krangle" med den nå! Får se når alle er i seng!
Ha en flott kveld! Klemmer fra Anita

Emmeline sa...

Aaaahhh vidunderlig mat i dette innlegget. Tennene går i vann. Jeg har tittet på ditt flotte dåpsbord også, knallkoselig var det og utrolig stilig syns jeg. Du hadde så lekre dekorasjoner og tenk at du kan dekke til alle disse menneskene hjemme?? Heldige Silje:) Jeg skal i dåp til min niese neste helg. Sist gang kolliderte broren hennes sin dåp med at meg og mannen min reiste på alene tur til London. Mine foreldre måtte dermed styre med fire barn og seg selv i barnedåp og jeg kan love at vi har ledd mye av den historien siden, hehehe...

Jeg likte så godt den vakre dåpskjolen som du hadde bilde av, dere er heldige som har sånne flotte klenodier i familien, fastelavensboller med vaniljekrem er jo bare til å dø for. Aaaah herlig! Ha en deilig kveld du også Silje, kos deg med vel overstått dåp!

Marie sa...

Nydelege bilete av kaker og dåpskjole! Bileta av det dekka bordet var lekkert!

Anne-Berit sa...

Yammi,så mange fine og sikkert kjempegode kaker,og nydelig dåpskjole.Artig med sånne som går i arv,og har en historie:)

Maret sa...

Flotte kaker, og kjolen er jo spesiell. Kjekt å ha slike gamle klenodier.
I min slekt hadde vi ikkje dåpskjole. Så då min elste, som første barnebarn, skulle døypast sydde min mor kjole. Seinare er 8 barnebarn og 5 oldebarn døpt i den. Alle navn og dåpsdager er brodert på.
I en alder av 30 år synes kjolen alerede er et klenodium...

My little footprints sa...

Hei Silje!
Tusen takk for en hyggelig kommentar hos meg! Det var en grusom opplevelse, og jeg håper virkelig ikke at det skje igjen!
En koselig blogg du har! Og for en nydelig dåpskjole! Er enig med deg, synes det er så flott med slike ting som går i arv!
Klem fra Beth

Lena sa...

Så herlig!
Nydelig bord du hadde pyntet og de deilige kakene!
Mmm, fantastisk...
Dåpskjolen var flott, hyggelig når de har en så lang historie!!
Ha en flott dag!

Landlig sa...

Det var noen utrolige flotte kaker alle sammen - jeg ble direkte sulten her jeg sitter, he,he!! Tror jeg må finne meg litt å kose meg med. Ha en flott bloggdag!

mona sa...

Oiiiii,så lekre kaker,ikke stedet for telling av kalorier ! Artig med prinsessen,og kjolen var jo nydelig :) Ser ut som dere har hatt en kjempekoselig dåp,og de bordene var bare så søtt dekket på :) Snille venner dere har,også,så hjalp til med bakingen. Kos deg,og ha en fin kveld :)