onsdag 12. desember 2007

Pepperkakebaking

Fint med hjelp (?) fra lillemann:)







Da er endelig årets pepperkaker i boks!
De siste dagene har jeg laget ikke mindre enn 3 pepperkakedeiger.. Den første ble god,og pepperkakene kjempefine,men mannen min og jeg glemte hele tre brett i ovnen,slik at de ble svidd.. (jeg kan skylde på ammetåke,det er verre med mannen min...). Den andre deigen lagde jeg 00.30 på natta,og litt for ivrig med å bli ferdig blandet jeg det oppvarmede smøret og krydderet med melet før det var avkjølet. Noe som resulterte i at pepperkakene hevet til femdobbel størrelse i ovnen,for så å bli paddeflate og skrukkete da de kom ut.. Jeg hadde lagd dobbel porsjon denne gangen,og mannen min lagde et pepperkakehus (som dere kan se nedenfor) som ble veldig bra,mens min del av deigen gikk rett i søpla. Den tredje deigen ble satt i går,og endelig ble deigen og kakene vellykket... Hadde det ikke gått nå hadde det ikke blitt pepperkaker i år!



Hula hula-dame i bikini.




Mannens pepperkakehus. Han er ikke snekker for ingenting:)

6 kommentarer:

Hulda sa...

Så flott pynta pepperkaker! Hula-hula dama var jo virkelig stilig! Veldig koselig stemning i innlegget under også. Liker bloggen din!

Hulda sa...

Meg igjen :) nei, granbara jeg bruker er ikke ekte, da ville den bare ry masse. Fint at man kan finne så naturlig gran som dette. Jeg kjøpte ei grein som jeg tok deler av. Du finner nok på hagesenter, eller blomsterbutikker du også.

Anne-Berit sa...

Så koselig du har det som har en sånn liten snuskegutt å bake pepperkaker sammen med,og så fine kaker det ble.Så fint hus du har og så koselig pyntet kjøkken.Må være godt å være hos deg.Ha ei fortsatt fin adventstid:)

mona sa...

Så koselig dere har hatt det,fin hjelper med smokken i munnen...herlig bilde !!! Og så fint dere har pyntet kakene,små kunstverk :) Mannen din er jo ikke bare snekker,tror jammen han har arkitekt-evner,også.....ble litt inspirert nå,gitt...! Det kjøkkenet ditt er bare sååå fint,den som hadde et sånt et.......får nok klare meg en stund til,med min lille kjøkkenkrok.......liker IKKE og ha stue og kj. i ett !!! Men,men......skal ikke syte nå i førjulstiden,idag har jeg vasket alle kjøkkenskap,og det er sannelig en laaaaangtrukken jobb,du......så nå koser jeg meg med litt blogging,med god samvittighet...haha :O)

Cathrine sa...

Heisann! Kjekt med bakedager,og litt bakehjelp :-) Laget pepperkakedeig jeg også for første gang,men ble ikke akkurat som jeg hadde trodd. Derfor så ble det kjøpt inn ferdig deig,synest deigen ble litt sterk i smaken,men gutten likte det :-)I morgen drar vi på julebord,skal bli godt å få komme seg litt ut blandt folk. Ha en fortsatt fin kveld,og ei kjempefin helg!
Klem

bagateller sa...

Så trivelig dere har det om dagen, her er ikke interessen for pepperkakebaking på topp, de begynner vel å bli litt store kanskje. Og siden mor i huset er litt for glad i sånt søtt så lar vi det drøye, vet jo hvordan det går med slike fristelser i skapet;-P Så koselig å titte innom deg:-)